sunnuntai 20. syyskuuta 2015

Uusi suunta elämälle

Otsikko on ehkä hieman raju, sillä en mä mitään kovin radikaalia ole tekemässä tai muuttamassa, mutta halusin kirjoitella tänne bloginkin puolelle mitä mun mielessä on viime päivinä liikkunut. Lähinnä oon miettinyt tekeväni elämässäni sellaisia pieniä asioita ja muutoksia, joista sitten ehkä kehkeytyy vähän suurempi kokonaisuus. Lopputuloksen toivoisin yksinkertaisesti olevan se, että voin itse paremmin. Mua on ihan hirveesti vaivannut se, mihin suuntaan erityisesti mun elämäntavat lähti tossa kesällä. Koko kesä oli mulle aika vaikeeta aikaa, tai oikeestaan se oli aikamoista vuoristorataa. Välillä olin onneni kukkuloilla ja välillä taas ihan pohjalla. Sen kaiken teki mutkikkaat ihmissuhdeasiat sekä läheisen ihmisen menetys. Nyt viikko sitten ne ihmissuhdekuviot saivat lopullisen päätöksen ja hetkellisesti tuntui taas siltä, että mun koko elämältä vietiin pohja. Muutaman päivän päästä mä jo onneksi tajusin, että ei hitto, maailma ei tähän kaadu ja mä oon pahemmistakin asioista selvinnyt. Nokka vaan kohti uusia haasteita ja ainakin mulla on nyt aikaa keskittyä täysillä itseeni, kouluun, töihin ja blogiin.

Kaiken tapahtuneen jälkeen ei oo sinänsä ollut mikään ihme, että kesällä se omasta hyvinvoinnista huolehtiminen jäi taka-alalle, vaikka niin ei tietenkään olisi saanut käydä. Kaikki ne terveellisemmät elämäntavat, jotka mä olin itselleni omaksunut kevään aikana, unohtuivat täysin. Söin mitä sattui ja milloin mua huvitti, alkoholinkäyttö lisääntyi rajusti ja liikunna määrä väheni todella radikaalisti. Juhannuksen jälkeen oli varmaan neljän viikon jakso, kun mä en liikkunut lainkaan, hyötyliikuntaa lukuun ottamatta. Siis ihan järkyttävää. Tota ei oikeesti voi edes perustella mitenkään, vaikka silloin koitinkin ajatella, että "mulla on nyt vaan tällanen vähän vaikeempi ja kiireisempi vaihe elämässä, liikun sitten kun saan asiat taas kuntoon". Tekosyyhän toi oli, ei mitään muuta.. Sitten tuli elokuu ja mä olin suurimman osan koko kuukaudesta kipeä. Taas yksi syy, tällä kertaa ihan oikea sellainen, miksen mä voinut pahemmin liikkua.

Koulun alettua mä päätin, että ei hitto, nyt on pakko tehdä jotain muutoksia. Otin sen liikunnan taas osaksi arkeani, päätin kiinnittää tarkempaa huomiota siihen mitä syön ja alkaa syödä taas säännöllisesti ja huomattavasti terveellisemmin. Näin sain karsittua sitä ylimääräistä ja täysin turhaa napostelua pois. Viime yönä päätin myös sen, että mun alkoholinkäyttöni vähenee nyt huomattavasti. Mä en bussissa istuessani ja pysäkiltä kotiin kävellessäni pystynyt enää perustelemaan itselleni, miksi oikein juon. Mulla oli hauska ilta, sain nauraa ja tanssia, törmäsin tuttuihin ja vaihdoin kuulumisia heidän kanssaan. Mutta mikä tosta ei olisi voinut toteutua, jos olisin ollut selvinpäin? Niinpä, ihan yhtä lailla sitä hauskaa voi pitää ilman alkoholia. Onhan se toki vähän erilaista, mutta omasta asenteesta se vain on kiinni. 

Alkoholinkäyttö ei varsinaisesti tue niitä tervellisiä elämäntapoja, varsinkaan kun mäkin olen tainnut juoda enemmän tai vähemmän joka viikonloppu jo pitemmän aikaa. Suurin syy tälle mun päätökselle on kuitenkin se, että mulle tulee ihan kamala olo laskuhumalan aikana. Ei fyysisesti, mutta henkisesti. Mua itkettää, mua surettaa ja kaikki ne asiat, jotka mun elämässä tällä hetkellä on huonosti, saavat ihan järkyttävän suuret mittasuhteet aina, kun mä olen juonut. En mä halua sellaista. Ja naurettavinta tässä on se, että mä tiedän jo etukäteen, että noin tuele tapahtumaan. Miksi siis kiusata itseään, kun ei kerran ole pakko? En mä alkoholinkäyttöä kokonaan aio lopettaa. mutta taukoa aion siinä pitää ja muutenkin vähentää juomista huomattavasti. Tällä hetkellä ainakaan se ei sovi mun elämääni ja mä voin paljon paremmin, jos pysyttelen kaukana alkoholista. Tiedän, että osa mun kavereista tulee tätä ihmettelemään ja kummastelemaan, mutta siinäpähän sitten ihmettelevät. Mä kuitenkin itse tiedän parhaiten mikä mulle on hyväksi ja mikä ei.

Mä ehdin kesän aikana laiskistua myös kaikkien koulujuttujen kanssa. Olisin voinut tehdä niiden kuukausien aikana esimerkiksi opinnäytetyön hyväksi vaikka ja mitä, mutta mä en tuhlannut kyseiseen asiaan ajatustakaan koko kesänä. Nyt mä olen ottanut itseäni niskasta kiinni ja tehnyt itselleni aikataulun minkä mukaan etenen sekä opinnäytetyön että syventävien teoriaopintojen kanssa, joita mun täytyy vielä suorittaa muutaman opintopisteen verran. Mä ajattelin tossa alkukuusta, että ei tästä tule mitään, enkä koskaan saa kaikkea tätä hoidettua, kun mun pitäisi ehtiä käydä töissäkin aina välillä, mutta se aikataulun tekeminen oikeasti auttoi ja helpotti suunnattomasti. Stressin määrä myös väheni huomattavasti, kun tajusin, että mulla on oikeasti mahdollista saada kaikki jutut ajallaan hoidettua. Se vaatii paljon työtä, mutta tällä hetkellä valmistuminen on se, mihin mä tähtään ja minkä eteen olen valmis tekemään niin paljon kuin vain tarvitaan.

Nyt mun on aika keskittyä elämässäni siis kahteen hyvin oleelliseen ja tärkeään asiaan - omaan hyvinvointiini sekä kouluun. Se oma hyvinvointi on mun mielestä lähtökohta kaikelle muulle elämässä. Jos se ei ole kunnossa, miten mikään muukaan voisi olla? Mä en aio itkeä yhdenkään ihmisen perään enkä aio murehtia asioita, joille en yksinkertaisesti voi yhtikäs mitään. Sen sijaan aion nauttia elämästä ja tehdä sellaisia asioita, joista pidän ja joilla on oikeasti joku merkitys mulle. Onnea ei voi rakentaa kenenkään toisen ihmisen varaan, se pitää lähtökohtaisesti jokaisen luoda itse itselleen. Mä aion saada elämäni taas siihen pisteeseen, että voin todella sanoa olevani onnellinen ja voivani hyvin :)

Ihanaa ja aurinkoista sunnuntaita teille kaikille :) ♥

10 kommenttia:

  1. toivottavasti saat kaikki asiat kuntoon ja tiedän tottakai että tulet ne saamaankin! :) mie oon ollut nyt noin kolme viikkoa kokonaan ilman alkoholia ja tuntuu että olo on jotenkin paljon energisempi :D en siis ole absolutisti nykyään tai mitään mutta tuollaisen huomion olen tehnyt.. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, enköhän mä saa kunhan vaan tarpeeksi jaksan tehdä töitä tän kaiken eteen! Joo oon kuullut täysin samaa, että olo oikeesti tuntuu paremmalta ja energisemmältä, kun sen alkoholin jättää pois. Ja onhan toi ihan järjellä ajateltunakin ymmärrettävää :D Kun ei se alkoholi kovin hyvää elimistölle tee..

      Poista
  2. "Onnea ei voi rakentaa kenenkään toisen ihmisen varaan, se pitää lähtökohtaisesti jokaisen luoda itse itselleen. Mä aion saada elämäni taas siihen pisteeseen, että voin todella sanoa olevani onnellinen ja voivani hyvin :)" Nimenomaan. Mä olen sen virheen tehnyt, että liikaa on laskettu ja rakennettu toisen varaan ja se on ollut elämäni suurimpia virheita. Mutta samalla hyvin opettavainen kokemus. Nuo fiilikset mitä koet laskuhumassa...tuttu juttu. Varmasti on oikea päätös pitää taukoa juomisesta ja juoda vasta sitten kun kaikki on kondiksessa eikä tuollaisia oloja tule. Itse olen ollut juomatta 2,5v ja voin henkisesti paljon paremmin nyt:) Paljon tsemppiä sinne, ihania ajatuksia oli ja osaisit todella hyvin pukea ne sanoiksi <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon ton saman virheen tehnyt joskus vuosia sitten, ja se oli romuttaa ihan kaiken mun elämässä. Onneksi virheistä oppii ja nyt ollaan taas astetta fiksumpia :) Mä oon jo pitemmän aikaa ajatellut, että lopetan juomisen ihan kokonaan, mutta kesällä kaikki taas riistäytyi käsistä.. Nyt on korkee aika tosiaan pitää ainakin sitä taukoa, ja toivon myös, että tä auttaa muakin voimaan henkisesti paljon paremmin :) Kiitos paljon Linda ihanasta kommentista ♥

      Poista
  3. Tsemppiä! Kyllä ne asiat järjestyy :) <3

    Oon itse jonkin verran käynyt ulkona juomatta ja itseasisassa olin yhdessä kohtaa todella pitän aikaa kokonaan ilman alkoholia, siis monta vuotta. Se aika oli itselleni tarpeen, mutta nykyisin käytän alkoholia ihan normaalisti. Jostain syystä se alkoholi kyllä tuntuu kesällä maistuvan enemmän. Itse en välttämättä enää menisi juhlimaan juomatta ollenkaan, mutta aika harvoin käyn missään ulkona. Yleensä ainoastaan hyvillä keikoilla tai esimerkiksi kaverin synttäreitä juhlimassa. Siinä baareilussa menee sekä rahat että seuraava päivä piloille :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hirmuisesti Kata :) ♥ Se on mun mielestä todella hyvä, jos pystyy itse tunnistamaan milloin ei ole elämässä sellanen tilanne, että sitä alkoholia kannattaa käyttää ja pitää siitä silloin taukoa :) Mä oon taas hillinut baareissa vähän turhankin usein ja tosiaan sitä rahaa palaa ja olokaan ei välttämättä oo seuraavana päivänä kaikkein hehkein :D Munkin pitäisi löytää jonkunlainen tasapaino tähän touhuun ja eiköhän se vielä onnistukin :)

      Poista
  4. Iso hali sinne suuntaan♥ Tunnistan itsessäni hyvinkin samoja piirteitä kuin luettelit, laskuhumala on kyllä auhein tila ikinä.. Itse en kuitenkaan enää vedä joka viikonloppu niitä övereitä, niinkuin ehkä silloin "teinimpänä". Ja onneksi iän myötä oppii myös tunnistamaan ne omat rajansa, ja osaa lopettaa juomisen ajoissa :) Miullakin tuli kesällä syötyä vähän miten sattuu, ja varmasti painoakin tuli pari kiloa lisää ihan sen takia, ja olihan sillä alkoholin käytölläkin varmasti jotain osuutta asiaan.. Stressi ja työt olivat lähes aina niitä tekosyitä liikkumattomuudelle, vaikka sen avullahan sitä stressiä saisi hieman lievitettyä..:)
    Tsemppiä noihin pieniin muutoksiin, sie pystyt siihen! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihana Tuuli :) ♥ Laskuhumala on tosiaan jotain ihan kamalaa.. Mulla on vähän karannut kädestä tä juominen, vielä keväällä mä join ehkä kerran tai korkeintaan kaksi kertaa kuussa, nyt tosiaan joka viikko ja välillä parikin kertaa viikossa :s Mutta tosiaan, enää ei tuu vedettyä ainakaan vahingossa mitään övereitä, toisin kuin nuorempana :D Joo se on jännä, miten sitä aina keksii itselleen niitä tekosyitä miksei muka voi liikkua. Mulla aika usein syynä ollut myös väsymys työpäivän jälkeen, mutta liikunta piristää ainakin mua, joten ihan älytöntä vedota siihenkään. Kiitos vielä kerran! :)

      Poista
  5. Tsemppiä sulle paljon<3 mullakin meni kesällä liikkumiset ja syömiset ihan mönkään, mutta nyt syksyn tullen jaksaa taas alkaa panostamaan kunnolla omaan hyvinvointiin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon sulle Mary<3 :) Ihan lohduttavaa kuulla, etten ole ainut kenellä meni vähän pieleen noi jutut kesän aikana. Onneksi nyt syksyn tultua asioihin on tullut muutosta! :)

      Poista

Kiitos kommentista!